Waarom zijn Goji-bessen gezond?

Goji bessen (Lycium Barbarum) zijn misschien wel de meest voedzame vruchten op aarde. Gojibessen zijn zo gezond omdat ze boordevol voedingstoffen zitten. En dat weten ze in het verre Oosten al eeuwen.

Goji-bessen bevatten:

  • 18 soorten aminozuren
  • waaronder alle 8 essentiële aminozuren (essentiële aminozuren zijn aminozuren die niet in het lichaam van de mens kunnen worden gemaakt. Deze moeten daarom in voldoende mate in je voeding aanwezig zijn.)
  • 21 vitaminen en mineralen, onder andere:
    • meer bètacaroteen dan in wortelen (Gojibessen zijn zelfs het rijkst aan caroteninen van alle voedingsmiddelen op aarde!)
    • 500 keer meer vitamine C dan in sinaasappels (Goji bessen zijn de rijkste bron van vitamine C op aarde)
    • Vitamine B-complex
    • Vitamine E
    • IJzer (belangrijk bij bloedarmoede)
    • Selenium, zink, koper, calcium, geranium en fosfor.
  • Krachtige antioxidanten en polysachariden die helpen tegen verouderingsverschijnselen en die het immuunsysteem versterken.
  • Een polysacharide die werkt als een krachtig hormoon, dat de afscheiding bevordert van het verjongings- en groeihormoon afgegeven door de pijnappelklier.

Goji bessen worden traditioneel beschouwd als leeftijdsverlengend, krachtopbouwend, en als een seksueel potentieel voedsel van de hoogste orde.

Goji bessen zijn op matten geschud, en daarna in de schaduw gedroogd. Na het drogen worden de bessen zo weinig mogelijk aan de lucht blootgesteld omdat ze dan oxideren en zwart worden.

Een juiste hoeveelheid per dag is ongeveer 10g tot 30g (een handje vol). Goji wordt gemakkelijk verteerd als gedroogde bes. Geweld in water kunnen ze worden toegevoegd aan smoothies, gebruikt als dorstlessende drank, in soepen, salades en ontbijtproducten. Bovendien is Goji erg lekker en zoet!