Kruiden bij Sint-janskruid tegen depressie (1)

Kruiden tegen depressieTegen depressie zijn er verschillende kruiden werkzaam. Sint-janskruid is de meest gekende en populairste. Uitgebreide informatie over Sint-janskruid bij depressie vind je in een vorig artikel.

Naast Sint-janskruid zijn er nog verschillende andere kruiden die een antidepressief of opbeurend effect hebben. Ook zijn er verschillende kruiden die goed helpen bij veel voorkomende symptomen die vaak met een depressie gepaard gaan zoals o.a. angst, vermoeiheid en slapeloosheid.

In het eerste deel bespreken we lijnzaadolie, valeriaan en passiebloem. Nadien komen nog haver, ginseng, citroenmelisse en guarana aan bod.

 
Lijnzaadolie - biologisch, koudgeperst en ongeraffineerd

Lijnzaadolie als omega-3 bron bij depressie

Lijnzaadolie is aangewezen bij tekorten aan omega-3-vetzuren. Deze tekorten kunnen ontstaan door ongezonde of verkeerde voeding, bijvoorbeeld weinig vette vis of ondervoeding.

De behoefte aan omega-3-vetzuren kunnen groter worden door zwangerschap en zeker bij de borstvoeding, door zwakte, ziekte of door depressie.

Lijnzaadolie is een gezonde en natuurlijke bron van omega-3. Lijnzaad is het enige plantaardige voedsel waar meer omega-3 dan omega-6-vetzuren inzitten (3 maal zoveel).

Het nemen van 1 tot 2 lepels lijnzaadolie per dag is voldoende om ondersteuning te bieden bij depressie en ook bij agorafobie, schizofrenie, bipolaire stoornissen of ADHD.

Voor een optimale werking tegen depressie gebruik je best lijnzaadolie als omega-3 bron in combinatie met Sint-janskruid als verhoger van het serotonine-gehalte. Zo biedt deze combinatie de beste natuurlijke anti-depressieve werking die er bestaat!

Het beste resultaat krijg je door ongeraffineerde, koudgeperste lijnzaadolie te gebruiken, best biologische voor de zuiverste kwaliteit.

 
Valeriaan

Valeriaan als snelle en krachtige ontspanner

Valeriaan vermindert angst en werkt kalmerend. Bij stress of spanning en de gevolgen van stress biedt valeriaan hulp. Zo helpt het bij zenuwachtigheid, rusteloosheid, prikkelbaarheid, gejaagdheid, overwerktheid, hartkloppingen of spanningshoofdpijn. Dit zonder suf te worden of de concentratie te verminderen zoals de meeste klassieke middelen wel doen. Valeriaan kalmeert bij paniek en ondersteunt bij depresiviteit na intellectuele overspanning.

Valeriaan is aan te raden bij slaapproblemen die gepaard gaan met een depressie. Het gebruik van valeriaan verkort de inslaaptijd door de geest te “bevrijden”, verbetert de kwaliteit van de slaap met minder nachtelijk ontwaken en minder motorische onrust. Valeriaan geeft geen suf gevoel de volgende ochtend.

Om slaapproblemen op te lossen gebruik je valeriaan best minstens 2 – 4 weken. Elke avond een tas valeriaanthee of kijk eens naar het recept van valeriaan-chocolademelk tegen slapeloosheid van James Wong.

 
Passiebloem

Passiebloem bij angst en slaapproblemen

Passiebloem vermindert angsten en overdreven bezorgdheid en paniek. Het werkt langzamer dan klassieke kalmeringsmiddelen, maar passiebloem leidt niet tot sufheid.

Bij slaapproblemen verbetert passiebloem de herstellende kwaliteit van de slaap en het doorslapen.